De North League 2019

Home / Trainingen Talententeams 2019 / De North League 2019

Op zondag 23 juni 2019 kwamen zeven teams en vele korfbalsupporters op de korfbalvelden in Grou samen voor de derde editie van de North League. Tijdens deze editie bestond het deelnemersveld in poule A uit: AVO C1, KV Heerenveen C1, LDODK C1 en 12 talenten van onze korfbalschool. KV Mid-Fryslan C1, OKO/Bies C1 en de andere talenten van de korfbalschool namen het tegen elkaar op in poule B.

KV Mid-Fryslan wint enigszins verassend van Korfbalschool Grou (in de oefenwedstrijd wist de Korfbalschool nog te winnen)

Rond de klok van 11.15 uur klok het eerste fluitsignaal en was de derde editie van de North League gestart. Beide teams van de Korfbalschool kwamen in de eerste speelronde in actie. Beide korfbalschool-teams hadden een moeizame start. Korfbalschool A speelde met 6-6 gelijk tegen AVO uit Assen en Korfbalschool B verloor met 8-5 van KV Mid-Fryslan.

In de twee speelronde werden er slechts twee wedstrijden gespeeld. In poule A  nam Korfbalschool A het op tegen KV Heerenveen. Deze wedstrijd eindigde in een eenvoudige overwinning (13-3) voor de bezoekers uit Heerenveen. In poule B speelde KV Mid-Fryslan tegen OKO/Bies. Bij winst van Mid-Fryslan zou de winst in poule B zeker zijn. Het duel zou tot de laatste minuten spannend blijven, maar werd uiteindelijk beslist in het voordeel van Opendenaren (7-5).

Het duel Korfbalschool Grou en KV Heerenveen werd een gemakkelijke overwinning voor de bezoekers uit Heerenveen.

De derde speelronde was voor alle deelnemende teams de belangrijkste van het hele toernooi. Gezien de stand in beide poules was het namelijk al zeker dat de prijzen na deze ronde verdeeld konden worden. In poule A werd de strijd om de eerste plaats gestreden tussen KV Heerenveen en LDODK. LDODK zou bij winst op Korfbalschool A zeker zijn van de beker. Voor Heerenveen was het zaak om te winnen van AVO en te hopen dat de Korfbalschool zou stunten tegen de Gorredijkers. Heerenveen behield zicht op de eerste plaats door een 6-4 overwinning, maar zagen tegelijk dat de Korfbalschool het lastig had tegen LDODK. Uiteindelijk bleek LDODK sterker in de afronding, wat resulteerde in een 7-5 overwinning.

In poule B was het minstens zo spannend. Alle drie de teams hadden namelijk nog kans op de felbegeerde beker. Indien OKO/Bies minimaal een gelijkspel overhield aan de wedstrijd tegen Korfbalschool B zouden zij er met de beker vandoor gaan. De korfbalschool kon op haar beurt de beker ophalen indien de wedstrijd tegen de Opendenaren met vier om meer doelpunten verschil te winnen.

De aspiranten van OKO/Bies uit Opende gingen er in poule B met de beker vandoor!

Voor KV Mid-Fryslan was het afwachten, bij winst van de korfbalschool met een verschil van 3 of minder doelpunten zouden zij de lachende derde worden. Het was lang nagelbijten in de wedstrijd tussen OKO/Bies en Korfbalschool B. Beide ploegen gingen lange tijd gelijk op. Pas in de laatste minuten van de wedstrijd zette OKO/Bies een eindsprint in die de talenten van de korfbalschool niet konden bijbenen. De wedstrijd eindigde in een geflatteerde 7-4 overwinning.

Door de resultaten in de voorgaande speelronden was de 4e en laatste speelronde slechts een formaliteit. LDODK was door de winst op KV Heerenveen en Korfbalschool A al zeker van de eerste plaats. Voor AVO was de derde plek het hoogst haalbare. LDODK liet ook in de laatste wedstrijd zien de beste ploeg uit poule A te zijn door ook van AVO te winnen.

LDODK C1 en OKO/Bies C1 ontvingen als winnaars van de poules de wisseltrofee die het komende jaar bij hen in de kast mag staan, daarnaast wordt hun naam vereeuwigd op het North League winaarsbord dat naast het korfbalveld in Grou hangt.

LDODK C1 pakt met drie overwinningen de verdiend de eerste plaats in poule A!

Eindrangschikking North League 2019:

Poule A:

1. LDODK C1