De North League 2018

Home / Trainingen Talententeams 2018 / De North League 2018

Op zondag 17 juni kwamen acht teams en vele korfbalsupporters op de korfbalvelden in Grou samen voor de tweede editie van de North League.

Voordat de wedstrijd begint wordt door beide aanvoerders de hand geschud.

Net als in de voorgaande editie bestond het deelnemersveld uit 8 teams, verdeeld over twee poules van elk vier teams. In poule 1 bestond het deelnemersveld uit: KV Mid-Fryslân C1 (Grou/Reduzum/Warten/Akkrum), EKC’2000 C1 (Emmen), AVO C1 (Assen) en de 1e jaars C-talenten van onze korfbalschool. CSL C1 (Britsum), LDODK C1 (Gorredijk/Terwispel), KV Drachten C1 en de 2e jaars C-talenten van korfbalschool Grou maakten het deelnemersveld compleet. De winnaars van beide poules ontvangen een wisseltroffee die het komende jaar bij hen in de kast mag staan, daarnaast wordt hun naam vereeuwigd op het North League winaarsbord dat naast het korfbalveld in Grou hangt.

Om 14.00 uur klonk het eerste fluitsignaal en was de North League 2018 begonnen. De 1e jaars van de korfbalschool begonnen in de eerste ronde tegen KV Mid-Fryslân C1. In de voorbereiding op de North League was Mid-Fryslân eerder de tegenstander geweest. Toen werd de wedstrijd beslecht in het voordeel van Mid-Fryslân (4-7). De korfbalschool wist dus dat dit geen makkelijke wedstrijd zou worden. Het was op zijn mist verassend te noemen dat deze eerste wedstrijd eenvoudig werd gewonnen (1-9).

Anouk probeert de bal te pakken voordat deze over de zijlijn stuitert.

De tweede ronde was voor de 1e jaars een vrije ronde, zij konden dus even tot rust komen en hun opladen voor de tweede wedstrijd waarin EKC’2000 C1 de tegenstander zou zijn. De talenten van de korfbalschool kregen zeker meer partij van EKC’2000 dan van KV Mid-Fryslân, maar ook de tweede wedstrijd werd omgezet in een overwinning.

Alles hing dus af van de derde wedstrijd. De korfbalschool zou het in deze wedstrijd op gaan nemen tegen AVO C1. AVO had in hun andere twee wedstrijden laten zien dat het een geduchte tegenstander zou zijn, zij pakten twee eenvoudige overwinningen. De 1e jaars C-talenten kwamen goed uit de startblokken binnen no time was stond er een 3-1 voorsprong op het scorebord. In de loop van de eerste helft kwam AVO meer en meer op gang en had de korfbalschool steeds minder in te brengen. Dit resulteerde ruststand van 3-6 in het voordeel van AVO. Er moest dus uit een ander vaatje getapt gaan worden in de tweede helft.

AVO C1 pakt de overwinning in poule 1.

Helaas bleven de verhoudigen in de tweede helft hetzelfde en kon AVO de voorsprong uitbouwen. Zo nu en dan wist de korfbalschool nog een doelpuntje mee te pikken, maar dit was niet genoeg om nog in de buurt te komen van een overwinning. Met drie overwinningen uit drie wedstrijden had AVO laten zien de terechte winnaar te zijn in poule 1.

De 2e jaars C-talenten van de korfbalschool kwamen pas in ronde 2 in actie, hierin was LDODK C1 de tegenstander. In de eerste ronde had LDODK met ruime cijfers van CSL verloren en dus was LDODK erop gebrand niet nogmaals te verliezen en voor de korfbalschool een mooie uitdaging. Dit resulteerde in een wedstrijd die totaan de laatste minuten spannend bleef, helaas moest de korfbalschool toch het hoofd buigen voor de gasten uit Gorredijk. Het was een zure nederlaag voor de 2e jaars C’s (6-7).

De tweede ronde was al even spannend als de eerste en ook hier moesten de C-talenten flink aan de bak. De tegenstander uit deze ronde: KV Drachten speelt namelijk niet voor niets in de hoofdklasse. Na een krappe 40 minuten werd het harde werken beloond met een gelijkspel (7-7). Voor de 2e jaars C’s stond er in de vierde en laatste ronde dus niet meer op het spel dan de eer. CSL had er echter nog alle belang bij om te winnen, bij winst en verlies van KV Drachten zouden zij namelijk eerste worden. Vanaf het begin was het merkbaar dat CSL meer belang had om te winnen dan de korfbalschool. De wedstrijd werd dan ook een eenvoudige overwinning voor CSL C1, toch bleek dit niet voldoende voor de eindoverwinning. KV Drachten had namelijk niet verzuimd om te winnen van LDODK en kwam dus als winnaar uit de bus met 2 overwinningen en een gelijkspel. Het gelijkspel van de korfbalschool tegen KV Drachten bleek dus des te knapper.

KV Drachten C1 wint in poule 2.

Eindrangschikking North League 2018:

Poule 1:

1. AVO C1
  2. 1e jaars C-talenten korfbalschool Grou
  3. EKC’2000 C1
  4. KV Mid-Fryslân C1

Poule 2:

1. KV Drachten C1
  2. CSL C1
  3. LDODK C1
  4. 2e jaars C-talenten korfbalschool Grou

Al met al kunnen we terugkijken op een prachtige tweede editie van het North League toernooi. Met dit North League toernooi is er een einde gekomen aan het korfbalschool Gou seizoen 2018, voor sommige spelers betekent het einde van dit seizoen ook het einde van hun korfbalschoolcarriére… Wij wensen deze spelers veel succes toe in hun verdere korfbalavonturen en misschien tot ziens! Dit seizoen hebben wij naast dit toernooi wederom geslaagde (gast)trainingen, oefenwedstrijden, videobesprekingen en een vermakelijk uitje naar het trampolinepark in Zwolle gehad. Via deze weg willen wij alle spelers, teams, trainers, coaches, scheidsrechters, ouders en andere vrijwilligers bedanken voor opnieuw een geslaagd seizoen. Na de zomer zijn wij natuurlijk terug met nog veel meer trainingen, wedstrijden en andere activiteiten. Tot volgend seizoen!

Dirjan, Martijn en Abe